Pisanie tekstów to bardzo złożony zestaw umiejętności, które stawiają wysokie wymagania. Poza wyzwaniami gramatyki, interpunkcji i pisowni wykonawcy muszą zrozumieć konwencje i struktury wielu różnych typów lub gatunków tekstów.
Za każdym razem, gdy przyłożymy długopis do papieru, wyruszamy z zamiarem wykonania określonego zadania. Oznacza to, że zaczynamy od celu, który chcemy osiągnąć poprzez nasze pisanie. Istnieje wiele różnych powodów, które mogą nas zachęcić do pisania. Z każdego z tych powodów istnieją ogólne konwencje lub kryteria, które trzeba zrozumieć i włączyć do swojej pracy.


Tekst informacyjny

Tekst informacyjny ma na celu identyfikację i scharakteryzowanie doświadczeń, faktów, sytuacji i działań w elementach abstrakcyjnych lub rzeczywistych. Teksty ekspozycyjne mają za zadanie wyjaśniać, informować lub opisywać i są najczęściej używane do pisania struktur. Struktury ekspozycyjne można podzielić na pięć kategorii:

  • opis, w którym autor opisuje charakterystykę tematu, cechy, atrybuty itp. oraz podaje przykłady.
    proce-dura lub kolejność: autor wymienia różne czynności w kolejności chronologicznej lub wymienia pozycje w kolejności numerycznej.
  • porównanie: autor wyjaśnia, w jaki sposób dwa lub więcej obiektów, zdarzeń, doświadczeń są podobne i/lub różne.
  • wyjaśnienie przyczynowo-skutkowe: autor przedstawia idee, zdarzenia w czasie lub fakty jako przyczyny i wynikające z nich skutki w czasie.
  • prezentacja problem-rozwiązanie: autor opisuje problem i podaje jedno lub więcej rozwiązań problemu.

Rodzaj narracyjny i argumentacyjny

Tekst narracyjny bawi, instruuje lub informuje czytelników, opowiadając historię.
Teksty narracyjne dotyczą świata wyobrażonego lub rzeczywistego i mogą być fikcyjne (bajki, powieści, science fiction, horrory lub opowieści przygodowe, bajki, mity, legendy itp.) lub niefikcyjne jak artykuły, doniesienia prasowe, pisma historyczne.

Teksty argumentacyjny ma na celu zmianę przekonań czytelników. Często zawiera negatywne cechy lub cechy czegoś/kogoś lub próbuje przekonać czytelników, że przedmiot, produkt, pomysł jest w jakiś sposób lepszy od innych.
Należy zauważyć, że niewiele tekstów jest czysto jednego typu: teksty wyjaśniające lub argumentacyjne mogą zawierać elementy narracyjne lub wartościujące.
Pamiętaj, że typy tekstu odnoszą się do znaczenia pisma i nie należy ich mylić z formatami pisma (lub innych materiałów): książka, artykuł, list, raport, esej itp.